خط و جایگاه آن در ایران و جهان
مقدمه
در گذشته دور در اندیشه یک طراح، چه در شاخه های هنر کاربردی مثل نقاشی و یا در شاخه خط و خوشنویسی و حنی صنایع دستی، ایجاد نو آوری و آثار بدیع و کم نظیر و تا حدود زیاد تاثیر گذار و کاربردی همیشه به عنوان یک آرزوی اصلی بوده و نیل به این هدف با صرف زمان بسیار و ممارست ممکن خواهد بود و بدین وسیله امر پیام رسانی چه در حیطه پیام رسانی و چه در حیطه تبلیغات و یا خارج از آن در بین عموم آسان خواهد شد.
در اینجا آن چه مهم است دید و نگرش ابتکاری و بدون هیچ محدودیتی از جانب طراحان است. آنان با آگاهی از درک و مفهوم خط و خوشنویسی و کاربرهای تایپو گرافی و طراحی حروف در ابتدا مسیر را شناخته و این خود مقننه ای بود برای راه کارهای آنان در این زمینه. سپس با عنایت و توجه به اصول و عناصر مفاهیم بصری و تجسمی همچون مفاهیم تعادل- ریتم- تقارن- تراکم و پراکندگی- هارمونی- کنتراست. نهایتا کاربرد مبانی رنگ در لا به لای این نقوش، خود را در جایگاه یک طراح کاملا کاربردی و نه تئوریک قرار دادند.
تاریخچه پیدایش خط
نیاکان ما چگونه فن نوشتن را فرا گرفتند.
حدود بیست و دو هزار سال پیش انسان در غارهای لاسکو نخستین تصاویر را بروی دیوار رسم کرد.
از آن پس تقریبا هفده هزار سال طول کشید تا هنر خط و نوشتار، شگفت انگیزترین دستاورد انسان، بوجود آید. باستان شناسان معتقدند که احتمالا انسانهای اولیه علامتهای مکتوب را به منظور حفظ حکایتهای خود و تاریخ نویسی ابتدایی به کار گرفته اند.
ده ها هزار سال است که طرح گونه ها، علامتها و اشکال به عنوان وسیله ای برای ارتباط پیامهای ساده بین انسانها به کار می رود. تاریخچه خط و الفبا فرایندی طولانی دارد و این فرایند به کندی و با پیچیده گی پیش رفته است. تا جایی که اسناد نشان می دهد، خط و نوشتار در "میان رودان" یا همان بین النهرین، سرزمین بین دو رودخانه دجله و فرات، آغاز شد. این سرزمین که از خلیج فارس تا بغداد امتداد دارد، در حدود سه هزار سال قبل از میلاد مسیح به دو ناحیه سومردر جنوب و کلدهدر شمال تقسیم می شد.
سومری ها و کلدانی ها در ناحیه جغرافیایی واحدی بطور هماهنگ زندگی می کردند، اما زبانهایشان تا حد زیادی با هم تفاوت داشت (تفاوتی مانند زبانهای آلمانی و ژاپنی) این دو جامعه متمدن در مجتمع های کوچک پیرامونهای شهرهای بزرگی مثل بابلزیر حکومت فرمانروایان زندگی می کردند. اکثرا جمعیت بین النهرین را چوپانها و کشاورزان تشکیل می دادند. این سلسله مراتب در نخستین لوحه های دستی سومری که از مجتمع معبد بزرگ در اوروک - به عنوان نخستین اسناد مکتوب معبد بزرگ - به چشم می خورد.
بدین صورت می توان نتیجه گرفت که نخستین علامتهای نوشتاری برای ضبط محاسبه های مربوط به کشاورزی به کار می رفته. لوحه های دیگری نیز در معبد لاگاش کشف شده که نشان از آن دارد که ساختار اجتماعی معبدیان شامل 18 نانوا، 31 آبجوساز، 7 برده و 1 آهنگر بوده است.
ادامه دارد...
جهت دانلود کامل این مقاله رایگان ،روی لینک زیر کلیک فرمائید
برچسب های مهم
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا